El segon tipus de debat és el propi de la cultura del “Claro! ” o, en termes del mateix Gambetta, la cultura del clarisme, on les parts enceten la conversa sabent-ho tot, on el que compta és tenir i mostrar opinions ben fortes i on el que es valora és guanyar l’adversari fins a poder exclamar allò de: “Esclar, ja t’ho deia jo!” En aquesta segona mena de debat, el dubte sobra. De fet, és incomprensible perquè fa pudor de feblesa i derrota. Amb aquests ingredients i posant-hi un nombre mínim de mascles claristes, la conversa degenera en una batalla de crits insofrible i, a vegades, en el preludi d’un linxament físic.
El masclisme discursiu domina als bars italians, a les tertúlies espanyoles i, no ens enganyem, també en molts pubs anglesos. La diferència, però, és que les elits britàniques l’han rebutjat sempre, a favor, com a molt, d’una ironia parlamentària àcida. Al sud d’Europa, en canvi, el clarismeamara la pràctica política i periodística de bona part de líders i opinadors: quina altra base psicològica hi pot haver altrament al darrere de la caverna mediàtica?
La recepció espanyola davant l'informe del CATN sobre les vies d’integració a Europa n’és un exemple evident. Per començar, sembla que els seus crítics més contundents no s’han pres la molèstia de llegir-lo. Si ho haguessin fet, haurien vist que l’informe en cap moment afirma, com han arribat a dir, que l’entrada a la Unió Europea d’una Catalunya independent estigui assegurada.
Per descomptat, atribuir al contrari una posició exagerada, inversemblant i ridícula és una estratègia habitual en política per desmuntar la seva credibilitat. Ara bé, el rebuig a l’informe s’explica, sobretot, per la presa de posició apriorística i inamovible del receptor unionista: les coses, per alclarista, són com són i no com l’altre diu que podrien ser. És allò de “ A mi qué me vas a explicar ” i de “ Las cosas son así porque lo digo yo ”. I si l’altra part continua insistint en la seva posició, l’única explicació és que és un “catxondo” (en expressió recent d’un periodista amb imatge d’entenimentat): un ésser infantil i sense cervell a qui no se li pot deixar parlar sobre coses públiques i greus perquè les acabaria trencant.
En realitat, l’informe del CATN està construït sobre la prudència i la ponderació de probabilitats. Simplificant per raons d’espai, planteja tres escenaris alternatius: la continuïtat dins la Unió (amb negociacions més o menys llargues, segons les consideracions legals i les necessitats polítiques de la UE); la sortida amb un reingrés seguint la via de l’article 48; i l’exclusió permanent pel veto d’Espanya (en solitari o de bracet d’altres estats disposats a castigar desviacions secessionistes). El segon sembla el més estrany: si Catalunya ha de tornar a entrar a la UE, a quina empresa o institució europea li pot convenir que en surti ni que sigui temporalment? El tercer no és impossible però està tocat per una contradicció lògica: per excloure permanentment un territori que ara pertany a la UE cal, en primer lloc, reconèixer-lo com a estat independent; tanmateix, Espanya ja ha negat que això ho faci mai.
Pretendre que hi ha una resposta jurídica nítida a aquest problema és un error. Els Tractats no diuen res sobre una ampliació “interna” de la UE -ni a favor ni en contra-. Per això mateix els elements decisius seran de mena econòmica i política. Econòmicament, la densitat d’interessos (per inversions físiques, per circulació de mercaderies, per ciutadans europeus no catalans vivint a Catalunya, per visites turístiques) fa pensar que la UE voldrà apostar per la continuïtat.
Des d’un punt de vista polític, els Tractats, en els seus articles inicials, criden a bastir una Unió basada en els principis de la cooperació, de la integració i de la democràcia i, per tant, reforcen la idea de la continuïtat a la UE. Ara bé, també és cert que són tot el contrari del bucle clarista, de cop de puny i d’“ Aquí mando yo” en què Espanya viu instal·lada. En altres paraules, Espanya és un problema. I, per això, aconseguir que Espanya acceptés la consulta l’alliberaria del seu masclisme discursiu i evitaria a Europa totes les incerteses que es poden derivar del procés en marxa.
Font: ara.cat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada