- La majoria independentista no es disposa a fer la independència. El que s’ha anunciat és un referèndum sobre la independència. Si fa no fa, la diferència és la mateixa que entre proposar i decidir. Això és important per dues raons: perquè la majoria favorable al referèndum (parlamentària i social) és molt més àmplia que la favorable a la independència, i perquè els referèndums no exigeixen majories reforçades (almenys d’acord amb la legislació espanyola vigent i els estàndards internacionals). En definitiva, la democràcia representativa pot exigir grans majories però no la democràcia directa. De fet, la modificació de l'Estatut requereix 2/3 dels diputats, però la ratificació en referèndum posterior es fa per majoria simple.
- Les majories qualificades no responen a la transcendència de les decisions, o no necessàriament. Es justifiquen sobretot per la voluntat d’incentivar o protegir consensos i pactes transversals. Se suposa que les minories participen en el pacte i fan concessions amb la condició que l’acord quedi blindat contra canvis futurs sense la seua participació. Les majories reforçades són sempre fruit d’un pacte, també en cas de referèndums d’autodeterminació. A Catalunya no hi ha cap pacte vigent des que el TC es va carregar l’Estatut pactat i el Parlament, per una majoria del 86% dels diputats (molt més de 2/3), va rebutjar la sentència de forma solemne.
- També es pot entendre que les majories protegeixen un statu quo legítim contra la seua modificació per raons conjunturals o oportunistes. En el cas espanyol, per manca de reconeixement de la plurinacionalitat i vulneració de l’autodeterminació interna de Catalunya no es pot dir que tenguem un statu quo legítim. El pacte constitucional està molt erosionat –trencat per a molta gent– i no són més del 20-25% els catalans que voldrien mantenir-lo tal qual. En aquestes circumstàncies, no és admissible el privilegi que suposa donar més valor als vots contraris a la independència que als favorables. És moralment injustificable, perquè statu quo i secessió són, com a mínim, opcions igual de legítimes. Per tant, els vots han de valer el mateix.
- Atesa la realitat sociopolítica de Catalunya, i de la majoria de països plurinacionals més o menys democràtics, hi ha bones raons per pensar que una part substancial dels votants del 'no' acceptarien la independència i participarien del procés constituent del nou país. De tal manera que, eventualment, el nou règim polític partiria amb un suport democràtic molt superior al percentatge actual de vots independentistes.
- Finalment, hi ha en aquesta cançoneta un bon punt de cinisme. L’Estatut va ser aprovat per 9 de cada 10 diputats, i més de 2/3 dels votants en referèndum (sense ser preceptiu) i va ser igualment retallat i dinamitat pel Tribunal Constitucional. Un òrgan, cal recordar-ho, format per magistrats que representen directament els interessos de dos partits que a Catalunya no representen actualment ni 1/4 dels vots. És a dir, l’Estatut votat pels catalans ja s’ha modificat substancialment en contra de la seua voluntat majoritària i encara no s’han pogut tornar a pronunciar.
En tot cas, atès el progressiu col·lapse de l’ordenament constitucional i estatutari vigent, el fet que una minoria pretengui sostenir-lo a còpia de negar o impedir l’expressió democràtica de la població és encara més indefensable. La pregunta, doncs, hauria de ser: “Es pot impedir el referèndum amb només 52 diputats?”. Perquè en realitat, qui no accepta la victòria de l’adversari amb el 51% dels vots és que vol imposar-li la seua posició amb no més del 49%.
Font: elNacional.cat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada