El passat mes de febrer, l'actual Conseller d'Interior, Ramon Espadaler, va afirmar que existia la possibilitat de que el Govern central recuperés les competències en matèria de seguretat, retirant-les així de l'àmbit de la Generalitat de Catalunya. El què més ha sorprès, però, és l'escàs ressò que aquestes afirmacions han tingut, tot i la seva enorme importància, probablement fruit de l'escassa consciència en matèria de seguretat que existeix en el nostre país i de la relativa importància que es dóna en matèria de seguretat.
És evident que el govern estatal no pensa ni autoritzar cap referèndum ni transferir a Catalunya cap competència necessària per dur-lo a terme. Així mateix, tot sembla indicar que en cas de que sigui aprovada la llei catalana sobre consultes populars no referendàries, aquesta serà automàticament recorreguda al Tribunal Constitucional, el qual, amb tota seguretat, la suspendrà cautelarment, tal i com va fer amb la llei sobre consultes populars per via de de referèndum aprovada el 2010 pel Parlament de Catalunya. Així mateix, en cas de que el Govern fixi formalment una data per a la celebració d'aquesta consulta, aquesta també serà degudament impugnada judicialment de manera automàtica.
Però, a banda de tots aquests mecanismes judicials que l'Estat espanyol ja disposa i controla perfectament, necessita també disposar i controlar els mecanismes i els instruments necessaris per impedir fàcticament qualsevol temptativa de consulta que es pugui arribar a dur a terme o per fer front a qualsevol reacció reivindicativa que pugui sorgir per part de la ciutadania catalana com a resposta a aquest statu quo.
Per aquest motiu, necessita recuperar la titularitat sobre el manteniment de la seguretat i l'ordre públics que actualment correspon a la Generalitat de Catalunya. Tot i que la competència sobre seguretat pública és una competència exclusiva de l'Estat espanyol, es reconeix la possibilitat de les Comunitats Autònomes de participar en el seu manteniment, creant els seus propis cossos policials autonòmics. D'aquesta manera, el 1994, mitjançant un acord de la Junta de Seguretat de Catalunya, la Generalitat de Catalunya va assumir la responsabilitat de mantenir aquesta seguretat pública en el nostre territori i es va formalitzar un model de substitució de les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat a Catalunya que va donar lloc al desplegament del cos de Mossos d'Esquadra que van reemplaçar a la Policia Nacional i a la Guàrdia Civil.
Per tant, la competència sobre el manteniment de la seguretat i l'ordre públics és una competència cedida que en qualsevol moment l'Estat espanyol pot rescatar i que, per al cas de que la consulta vulgui tirar endavant tot i la negativa estatal o comenci a sorgir certa conflictivitat social davant aquesta negativa, necessitarà recuperar. La incògnita serà com pretén recuperar aquesta competència, si desplegant nous efectius de les Forces i Cossos de Seguretat estatals en el nostre territori o, el què és més probable, intervenint i assumint el control del cos de Mossos d'Esquadra, que, com a cos civil armat, orgànicament i estructuralment jerarquitzat, haurà de complir les directrius que a tal efecte se li determinin des del Ministeri de l'Interior.
Font: CEEC
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada