dimarts, 6 de desembre del 2016

Teresa Jordà: «Prou de pagar la ineficiència espanyola»

Aquest dimecres vam interpel·lar el flamant nou ministre de Foment, Íñigo de la Serna, substitut de l'actual presidenta del Congrés i fins ara titular de Foment, Ana Pastor. El motiu no va ser cap altre que recordar que, durant la precampanya de les eleccions del 26-J, Pastor va dir que amb el PP l'AP-7 quedaria lliure de peatges. Aquesta setmana també ens hem dedicat a recordar que aquesta afirmació va ser ratificada, poques setmanes després, pel portaveu popular, Rafael Hernando

A banda de promeses electorals, el cas és que ja ha començat el compte enrere perquè finalitzi la concessió de AP-7. Concretament, d'aquí a poc més de tres anys Abertis haurà de lliurar a l'Estat espanyol, titular de l'autopista, el tram de Tarragona a Alacant. Dos anys després, arribarà l'hora de la part nord de Tarragona fins a la frontera amb l'Estat francès i de l'AP-2 en el tram que va des de l'enllaç amb l'AP-7 fins a Saragossa.

Els catalans fa molts anys que estem pagant la concepció ideològica de l'Estat, un model ideològic absolutament centralista i radial. I l'estem pagant en qualitat de vida i en diners.

En qualitat de vida, perquè els tres trams d'autopista amb més intensitat de tot l'Estat són al nostre país, i també és una autopista catalana la que suporta més circulació de vehicles pesants. I en diners, perquè Catalunya paga els peatges més cars de tot l'Estat amb un cost de 23 cèntims/quilòmetre quan a la resta d'Espanya el quilòmetre es paga a 14 cèntims de mitjana.

Amb tot aquest argumentari, i després de la promesa d'ara fa un any, la pregunta a de la Serna era molt clara: ens pot afirmar que la concessió no s'allargarà?

A hores d'ara, la preocupació dels catalans és que el temps faci bons els rumors que arriben, una rumorologia que indica que la finalització de les autopistes de peatge catalanes dependrà del rescat de les autopistes radials de Madrid.

És a dir, que algú hauria tingut la brillant idea que la fallida de les autopistes radials madrilenyes les pagaríem els catalans. Com? Ampliant la concessió dels peatges de l'AP-7 i l'AP-2. I tot plegat, sense oblidar que durant el govern d'Aznar es van posar a licitació i adjudicar 15 autopistes. Sabeu quantes ja han fet fallida?, 9. En definitiva, els catalans i les catalanes estem cansats de pagar. Fa 50 anys que paguem autopistes a Catalunya perquè el govern espanyol no ha fet les autovies gratuïtes que sí que ha fet a Madrid

Prou. No volem pagar més. I així de contundents ens vam mostrar davant del nou titular de Foment, un ministre que va evitar confirmar que les autopistes de peatge que té l'Estat a Catalunya deixaran de ser de pagament un cop totes dues vies arriben al final de les seves respectives concessions.

I acabo amb dos exemples. En primer lloc, el tram de l'AP-7 entre Molins de Rei i Martorell ja l'hem pagat 80 vegades. 80 vegades la inversió real que s'hi va fer! I, en segon lloc, sabeu que el 2014 les autopistes amb peatge van recaptar 1.722 milions d'euros, dels quals 967, és a dir el 56%, es van recaptar a Catalunya?

S'ha acabat pagar la ineficiència espanyola, s'ha acabat la política de socialitzar les pèrdues i privatitzar els beneficis.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada