dissabte, 27 de febrer del 2016

Els funcionaris podran actuar amb total llibertat durant el procés d’independència

Informe complert: 

Elaborat per les sectorials d'Administració pública i de secretaris, interventors i tresorers de l'administració local

Resum:

L’informe jurídic “sobre les possibles conseqüències en l’àmbit penal de l’actuació dels funcionaris durant el procés cap a la independència” afirma que els treballadors públics catalans no cometran cap delicte per executar ordres del Govern i del Parlament de Catalunya

Davant l’escenari que l’Estat espanyol utilitzarà tots els mecanismes possibles, també el de la por, amb les seves institucions, fins i tot sabent de l’escassa o nul·la justificació jurídica de la seva actuació, l’ANC ha fet una anàlisi exhaustiva de quines podrien ser les conseqüències legals dels treballadors i treballadores de l’administració pública catalana --tant de la Generalitat com la municipal-- per aquells moments i situacions puntuals en el que es puguin trobar amb normes o instruccions contradictòries, provinent unes de normativa o autoritats catalanes, i les altres de normativa o autoritats espanyoles, tot i que sigui ben curt.

La conclusió fonamental de l’informe jurídic és que l’actuació dels treballadors i les treballadores de les administracions públiques catalanes en el procés de constitució de la República de Catalunya, que s’executin d’acord amb les normes dictades pel Parlament de Catalunya i el Govern, en cap cas suposarà la comissió d’un delicte, d’acord amb els requisits assenyalats a l’informe, que estudia tots els il·lícits penals que podrien tenir algun tipus d’incidència en l’actuació dels treballadors públics catalans: prevaricació; resolució arbitrària; abandonament de destí; omissió del deure de perseguir delictes; desobediència i denegació d’auxili; rebel·lió; sedició; traïció i delictes contra la pau o la independència de l’Estat; i incompliment en l’execució de resolucions del Tribunal Constitucional.

Anant al detall de cadascun, pel que fa a la prevaricació, en el cas de normes i instruccions del Parlament o del Govern siguin precises i concretes a la norma a aplicar, desapareixeran els elements bàsics d’aquest tipus penal, com són l’arbitrarietat i la intencionalitat; ja que l’actuació dels treballadors públics estarà emparada per una norma. Els mateix passaria en la suposada omissió del deure de perseguir delictes.

En el cas de la desobediència o la denegació d’auxili, la existència d’un mandat exprés sobre una conducta, i que aquesta ordre sigui clarament notificada a l’obligat a complir-la –és a dir que no es tractaria d’una possible ordre genèrica-- són alguns dels elements que no fan preveure que els treballadors públics es puguin trobar amb ordres contradictòries, concretes i individualment notificades.

Pel que fa a la rebel·lió o la sedició, són dos delictes que tenen com un dels seus fets essencials la violència i, per tant, cap de les actuacions dels treballadors públics en execució d’ordres del Govern o del Parlament constituiria cometre aquests delictes.

Finalment, en relació al possible incompliment en l’execució de resolucions del Tribunal Constitucional, es requeriria la prèvia notificació individualitzada i pels conductes legals a la persona en concret, i no pas per una notificació genèrica.

L’estudi adverteix que la seva conclusió sobre la no existència de delictes no vol dir que els òrgans corresponents de l’Estat espanyol no es puguin incoar diligències prèvies penals, com a mitjà de pressió i per intentar generar dubtes i por entre els diferents actors de la societat catalana favorables a la construcció d’un nou Estat independent. Per aquest motiu, l’ANC considera que és del tot necessari que funcionaris i autoritats coneguin amb profunditat els elements dels delictes que se’ls poden imputar, i que són analitzats en aquest informe, per tal que actuïn amb tota llibertat i no atemorits davant una estratègia d’Estat.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada