Les eleccions són la màxima expressió de la democràcia. Els partits s’hi presenten amb un programa que intenta satisfer les necessitats i les preferències dels seus conciutadans. Els electors voten aquella llista que consideren que s’adequa més a les seves preferències o a les seves necessitats. Aquesta és la lògica de la democràcia, triar un govern perquè administri els interessos de la col·lectivitat. I per poder exercir el vot amb qualitat cal que els ciutadans estiguin ben informats dels programes que es presenten, perquè estan triant el futur del seu poble. Els interessa saber si un partit proposa fer una escola bressol o un centre de dia per a la gent gran, si apujarà o abaixarà els impostos municipals, com l’IBI o el dels vehicles, què passarà amb les taxes, si reasfaltarà els carrers o si millorarà l’enllumenat, entre altres qüestions. I per poder saber les preferències i les inquietuds dels ciutadans el que cal és conèixer la realitat del municipi. ¿Com poden saber persones que viuen a les Canàries les necessitats d’un poble del Priorat o de les Garrigues o de qualsevol altra comarca, que no saben ni on és? El mateix es pot dir dels membres de llistes fantasma que viuen a Catalunya però que desconeixen totalment la realitat dels pobles on es presenten, perquè no hi han anat mai. Senzillament és indignant.
D’altra banda, als pobles petits és també molt important conèixer les persones que es presenten a les diferents llistes, perquè hi ha un component de proximitat molt important. Els alcaldes o alcaldesses d’aquests pobles són la persona a qui els ciutadans s’adrecen per a qualsevol qüestió i en qualsevol moment. Per tant, conèixer les característiques de les persones també pot ajudar a decidir el vot. I com és obvi, els que s’apunten a les llistes fantasma són persones totalment desconegudes. Em pregunto per què es presten a aquest tipus de pràctica, doncs. ¿Són aquestes les persones que volem que ens governin algun dia, no al poble -on és evident que no obtindran gaires vots- sinó a les diputacions, als consells comarcals o en alguna altra administració, perquè ara estan fent un favor al partit que algun dia potser els haurà de ser compensat? ¿Aquesta ha de ser l’ètica dels nostres governants?
Pel bé de la democràcia és urgent acabar amb aquestes pràctiques. Cal modificar la llei electoral que ho permet, ja que, si bé és legal, no és ètic, i només contribueix a la desafecció política i la indignació ciutadana. Ara bé, potser hi podem trobar un avantatge: aquests partits s’han desemmascarat, i quan parlin d’estar al servei dels interessos dels ciutadans i de regeneració democràtica, ben poca gent se’ls creurà.
Quina estratègia tan poc intel·ligent! Per comptes de qüestionar-se per què han arribat a aquesta situació de desconnexió amb la gent del territori, per què han perdut tant de suport que no tenen ni la possibilitat de fer una llista electoral encara que sigui amb persones independents, en lloc de fer un exercici d’autocrítica, de reconèixer els possibles errors per poder reconduir la situació, han preferit fer martingales, enginyeria electoral. Tot per rebre una subvenció que no es mereixen i que paguem entre tots amb els nostres impostos, per prioritzar els interessos del partit en detriment de la gent que viu en aquests pobles i també dels seus alcaldes i regidors, que en la majoria de casos fan veritables esforços per tirar endavant el poble. Aquesta és una mostra més de la decadència d’alguns partits tradicionals, i de com van dilapidant la poca qualitat institucional i democràtica que tenim.
I el més preocupant és que no tan sols no reconeixen l’error, sinó que l’intenten justificar amb arguments deplorables. Per sort, la ciutadania té un comportament molt més ètic, com va demostrar ara fa quatre anys el poble de la Vilella Alta, on només es va presentar una candidatura fantasma i ningú va anar a votar. Van preferir que l’ajuntament estigués en mans d’una comissió gestora que no en mans d’un partit voltor. Això és qualitat democràtica.
Font: ara.cat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada